Spring naar inhoud
Dossier

Activerende communicatie

Zelfredzame deelnemers, die weten wat ze te doen staat en die daarnaar handelen: dat is volgens ons het doel van pensioencommunicatie. En dat vinden niet alleen wij, maar ook overheid en toezichthouders. Uit de evaluatie van de Wet pensioencommunicatie (2020) bleek hoeveel onze sector daar nog in kan verbeteren. Door te digitaliseren, bijvoorbeeld, en meer te focussen op behoeftes van deelnemers. Laat dat nou precies zijn waar wij veel expertise in hebben.

Vertrouwen voeden

Goede pensioencommunicatie stimuleert deelnemers om in beweging te komen. Het voedt ze met de juiste inzichten om actie te ondernemen en biedt betrouwbare en prettige instrumenten om de noodzakelijke acties te voltooien. Daarom noemen wij het áctiverende pensioencommunicatie: alles wat wij aan communicatie ontwikkelen, is gericht op het in beweging zetten en houden van deelnemers.

Daar hoort bijvoorbeeld ook een sterke relatie met het pensioenfonds of verzekeraar bij. Zo’n sterke relatie voedt namelijk het vertrouwen en stimuleert deelnemers de eigen verantwoordelijkheid op te pakken. Pensioencommunicatie zou volgens ons daarom altijd bij moeten dragen aan de band van deelnemers met hun fonds of andere pensioenuitvoerders.

Brede kijk op communicatie

Onze visie op goede pensioencommunicatie gaat daarmee veel verder dan alleen het gebruik van toegankelijke taal in mails en brieven – hoe belangrijk dat ook is. Het gaat om deelnemersbehoeftes doorgronden en aansluiten op wat mensen nodig hebben. Daarmee breng je mensen in beweging. Want pensioen is voor de meeste mensen pas relevant op specifieke momenten. Zoals een wisseling van baan, een scheiding of nadering van pensioendatum. Die momenten kiezen we om deelnemers gericht te activeren.

Onderzoek en gebruikerstesten

In klantreizen en met diepte-interviews brengen we in kaart wat voor deelnemers belangrijke momenten zijn. En hoe we daar vervolgens onze processen en diensten op aan kunnen passen. Zodat we op het juiste moment, in de juiste context, de juiste inzichten bieden, via de juiste middelen en kanalen.

Die momenten, maar ook de middelen, bedenken we niet zomaar – ze zijn het resultaat van jaren aan onderzoek en gebruikerstesten. We laten niets aan het toeval over, alle stappen zijn onderzocht. Weten deelnemers eenmaal wat ze te doen staat, dan kunnen ze online eenvoudig in actie komen of persoonlijk contact zoeken. Zo hebben ze het juiste inzicht, maken ze een goede keuze en kunnen ze daarna het onderwerp pensioen met een gerust hart weer loslaten.  

Lees meer van onze experts

Contact

Catharien Hamerslag

Senior consultant pensioencommunicatie