Spring naar inhoud
Mijn TKP

Helder perspectief versterkt zelfredzaamheid

Dossier: Activerende pensioencommunicatie

Zelfredzame deelnemers, die weten wat ze te doen staat en die daarnaar handelen: dat is volgens ons het doel van pensioencommunicatie. En dat vinden niet alleen wij, maar ook overheid en toezichthouders. Uit de evaluatie van de Wet pensioencommunicatie (2020) bleek hoeveel onze sector daar nog in kan verbeteren. Door te digitaliseren, bijvoorbeeld, en meer te focussen op behoeftes van deelnemers. Laat dat nou precies zijn waar wij veel expertise in hebben.

Vertrouwen voeden

Goede pensioencommunicatie stimuleert deelnemers om in beweging te komen. Het voedt ze met de juiste inzichten om actie te ondernemen en biedt betrouwbare en prettige instrumenten om de noodzakelijke acties te voltooien. Daarom noemen wij het áctiverende pensioencommunicatie: alles wat wij aan communicatie ontwikkelen, is gericht op het in beweging zetten en houden van deelnemers.

Daar hoort bijvoorbeeld ook een sterke relatie met het pensioenfonds of verzekeraar bij. Zo’n sterke relatie voedt namelijk het vertrouwen en stimuleert deelnemers de eigen verantwoordelijkheid op te pakken. Pensioencommunicatie zou volgens ons daarom altijd bij moeten dragen aan de band van deelnemers met hun fonds of andere pensioenuitvoerders.

Brede kijk op communicatie

Onze visie op goede pensioencommunicatie gaat daarmee veel verder dan alleen het gebruik van toegankelijke taal in mails en brieven – hoe belangrijk dat ook is. Het gaat om deelnemersbehoeftes doorgronden en aansluiten op wat mensen nodig hebben. Daarmee breng je mensen in beweging. Want pensioen is voor de meeste mensen pas relevant op specifieke momenten. Zoals een wisseling van baan, een scheiding of nadering van pensioendatum. Die momenten kiezen we om deelnemers gericht te activeren.

Onderzoek en gebruikerstesten

In klantreizen en met diepte-interviews brengen we in kaart wat voor deelnemers belangrijke momenten zijn. En hoe we daar vervolgens onze processen en diensten op aan kunnen passen. Zodat we op het juiste moment, in de juiste context, de juiste inzichten bieden, via de juiste middelen en kanalen.

Die momenten, maar ook de middelen, bedenken we niet zomaar – ze zijn het resultaat van jaren aan onderzoek en gebruikerstesten. We laten niets aan het toeval over, alle stappen zijn onderzocht. Weten deelnemers eenmaal wat ze te doen staat, dan kunnen ze online eenvoudig in actie komen of persoonlijk contact zoeken. Zo hebben ze het juiste inzicht, maken ze een goede keuze en kunnen ze daarna het onderwerp pensioen met een gerust hart weer loslaten.  

Whitepaper Even alle aandacht: Pensioencommunicatie die mensen in beweging brengt

Om hun financiële toekomst gezond te houden, krijgen mensen af en toe te maken met pensioenkeuzes. Wanneer ze van baan wisselen bijvoorbeeld, of een huis kopen. Zich verdiepen in hun keuzes doen ze niet vanzelf – pensioen staat vaak laag op de prioriteitenlijst. Toch moeten ze wel in beweging komen. En daar zorgen wij voor. Wij doen al jaren onderzoek naar effectieve activerende communicatie, we testen nieuwe methodes én boeken succes.

Lees in deze whitepaper:

  • Hoe je via communicatie mensen activeert
  • Welke methode we daarvoor gebruiken
  • Hoe we dat meetbaar maken
  • Wat u daaraan heeft
     
Download de whitepaper

Whitepaper Klantreizen: Grotere betrokkenheid bij pensioen

Wil je deelnemers en werkgevers effectief betrekken bij het onderwerp pensioen, dan is functioneel informeren onvoldoende. Wij spelen daarom in op de émotionele behoeftes van deelnemers en hun werkgevers. Op wat voor hen de essentie is. Die behoeftes brengen we in kaart met klantreizen. De inzichten uit die klantreizen vormen de basis voor de verbetering en vereenvoudiging van onze dienstverlening.

Lees in deze whitepaper:

  • Wat het nut van klantreizen is
  • Hoe wij ze in de pensioenwereld toepassen
  • Welke inzichten dat oplevert
  • Hoe u dat in onze dienstverlening terugziet
     
Download de whitepaper

Meer over pensioencommunicatie

Contact

Catharien Hamerslag

Senior consultant pensioencommunicatie