Spring naar inhoud
Vrouw glimlacht terwijl ze op haar telefoon kijkt.
Activerende communicatie

Begrijpelijk UPO brengt deelnemers in actie

Jaarlijks ontvangen miljoenen deelnemers het uniform pensioenoverzicht (UPO). Hiermee krijgen zij – en hun nabestaanden – inzicht in hun pensioensituatie, nu én later. Veel deelnemers vinden het pensioenoverzicht moeilijk te begrijpen. En hebben er veel vragen over. Daarom namen we samen met Pensioenfonds PostNL het initiatief om het pensioenoverzicht te herschrijven. Met succes! Deelnemers vinden het nieuwe pensioenoverzicht makkelijker leesbaar en begrijpelijker. En belangrijker: ze komen erdoor in actie voor hun pensioen. 

Te weinig handelingsperspectief

Alle pensioenuitvoerders zijn wettelijk verplicht om deelnemers van begrijpelijke pensioencommunicatie te voorzien. Pensioenfonds PostNL heeft begrijpelijkheid hoog in het vaandel staan. In onder meer het deelnemersonderzoek van Pensioenfonds PostNL geven deelnemers aan daaraan veel waarde te hechten. De standaardteksten in het pensioenoverzicht blonken nog niet uit in begrijpelijkheid. En gaven te weinig handelingsperspectief, waardoor deelnemers te weinig actie ondernamen op hun pensioen wanneer dat nodig was. Daarom zijn we samen met Pensioenfonds PostNL de uitdaging aangegaan om binnen de wettelijke kaders en de vaste indeling van het pensioenoverzicht tot een significante verbetering in begrijpelijkheid en activering te komen.

‘Ieder jaar besteden we veel werk en zorg aan de UPO’s. We krijgen van deelnemers terug dat ze hun UPO weliswaar netjes bewaren maar er vaak niet actief naar kijken. Ze vinden het veel en soms best moeilijk. Daar willen we verandering in aanbrengen. Als eerste stap hebben we daarom naar de leesbaarheid gekeken’

Alle deelnemers profiteren

Met dit initiatief willen we het pensioenoverzicht voor iedereen begrijpelijker maken. Om inzicht te krijgen in wat deelnemers begrijpelijk vinden, hebben we ons gebaseerd op de ervaringen van actieve deelnemers van pensioenfonds PostNL met een uitkeringsovereenkomst. Onder de deelnemers van Pensioenfonds PostNL die meededen aan het onderzoek, zijn meer mannen dan vrouwen en de gemiddelde leeftijd ligt boven de 40 jaar. We namen zowel de ervaringen van gehuwde en ongehuwde deelnemers mee, omdat zij verschillen in beleving als het gaat om het pensioen en de interesse voor het nabestaandenpensioen. 

Samen maken we het pensioenoverzicht begrijpelijk voor álle deelnemers en brengen we ze in actie voor hun pensioen

Hoe werkten we het begrijpelijke UPO uit?

  • Herschrijven pensioenoverzicht

Pensioenfonds PostNL wil dat pensioencommunicatie voor iedereen begrijpelijk is en houdt waar mogelijk rekening met laaggeletterde deelnemers. Met het oog op de behoeften van deelnemers hebben we grondig onderzoek gedaan naar begrijpelijkheid. En vonden we het noodzakelijk om het pensioenoverzicht te herschrijven. We hebben het pensioenoverzicht nieuwe stijl herschreven van taalniveau B2 naar taalniveau B1. Dat betekent onder meer kortere zinnen, zo weinig mogelijk jargon en zo weinig mogelijk moeilijke woorden.

Bij het herschrijven verwerkten we de laatste inzichten in pensioencommunicatie en óók de opmerkingen die via ons klantcontactcentrum binnenkwamen. Daarnaast gebruikten we de leidraad ‘Onze Taal op Groen’ van de Pensioenfederatie, waarin makkelijke alternatieven staan voor soms lastige pensioentermen. De schrijfstijl is activerend.

  • Aanzetten tot actie

Naast het herschrijven, richtten we ons op activatie. Om deelnemers aan te zetten tot actie, hebben we een combinatie van uitingen en activiteiten opgezet, zoals een speciaal spreekuur en een webinar over het pensioenoverzicht. Daar verwezen we naar in de brief die bij het pensioenoverzicht zit. Dat deelnemers behoefte hebben aan meer persoonlijke begeleiding en persoonlijk contact, wisten we uit een onderzoek dat we samen met de Universiteit Utrecht en een van onze andere klanten hebben gedaan. De spreekuren en het webinar werden dan ook goed bezocht en hoog gewaardeerd.

Helder inzicht

Dit initiatief heeft tot doel alle deelnemers en hun nabestaanden met een begrijpelijk pensioenoverzicht helder inzicht te geven in hun huidige én hun toekomstige pensioensituatie. En ze aan te zetten tot actie, zodat zij de – voor hun – juiste keuzes maken voor hun pensioen. 

Resultaten

De bevindingen uit onderzoek bevestigen dat het vernieuwde pensioenoverzicht effectief is.

Pensioenoverzicht is duidelijk en begrijpelijk
De tool Klinkende Taal bevestigde ons dat het pensioenoverzicht op het juiste taalniveau (B1) is herschreven. Vanuit diepte-interviews – uitgevoerd door onderzoeksbureau Perspective – kregen we daarnaast nog directe feedback van 6 deelnemers van Pensioenfonds PostNL. De geïnterviewden gaven aan dat het pensioenoverzicht duidelijk en begrijpelijk was en dat het goed inzicht geeft in de pensioensituatie. Van het huidige, nu opgebouwde pensioen én het toekomstige pensioen. En de belangrijkste feedback: dat ze het daadwerkelijk als een verbetering ervaren ten opzichte van eerdere pensioenoverzichten. 

Pensioenoverzicht zet aan tot actie

Ook kwamen deelnemers door het verbeterde pensioenoverzicht meer in actie. Het aantal bezoekers aan een spreekuur of videogesprek steeg flink. Bij het spreekuur steeg dit van 8 in het tweede kwartaal van 2023 naar 23 in tweede kwartaal van 2024. Het aantal videogesprekken ging van 4 naar 27. Deze gesprekken kregen een gemiddelde beoordeling van een 9,3. Van de 661 kijkers van het nieuwe webinar gaf 74% een cijfer 8 of hoger. Ook het aantal bezoeken aan de pensioenplanner nam na verzending van het pensioenoverzicht in 2024 toe met 93% (!) ten opzichte van 2023.

Optimalisatie UPO

We hebben met succes – en goed onderbouwd – het pensioenoverzicht herschreven. Deelnemers vinden dat het goed inzicht geeft in de pensioensituatie en dat het nu duidelijk en begrijpelijk is en beter dan voorgaande versies. Ook activeert het vernieuwde pensioenoverzicht deelnemers bewezen beter dan de vorige versies. De combinatie met spreekuren en een webinar helpt daar enorm bij. Tegenwoordig zijn spreekuren en webinars middelen die breed in de sector worden gebruikt en voor vrijwel iedereen toegankelijk zijn. 

De koepelwerkgroep UPO van de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars wil het UPO graag voor íedereen verbeteren – te starten met de leesbaarheid van het UPO 2026 (over 2025). We delen onze bevindingen en resultaten met de koepelwerkgroep.

Het aantal bezoeken aan de pensioenplanner nam na verzending van het pensioenoverzicht in 2024 toe met 93% (!) ten opzichte van 2023

Leren, verbeteren en investeren

Vernieuwend aan dit initiatief is de combinatie van een verbeterd en begrijpelijker pensioenoverzicht en de inzet van uitingen en activiteiten die aanzetten tot actie, zoals een speciaal spreekuur en een webinar over het pensioenoverzicht. Daarnaast vereist het een zekere moed om binnen de geldende kaders iets groots als het pensioenoverzicht aan te pakken. De cijfers tonen ons gelijk aan. Kortom: het loont om te investeren in begrijpelijkheid en toegankelijkheid van het pensioenoverzicht. Het is voor deelnemers tenslotte het belangrijkste communicatiemoment van het jaar. Die jaarlijkse kans wilt u als pensioenuitvoerder niet voorbij laten gaan. Wij hebben aangetoond dat het loont om hierin te investeren.

Het pensioenoverzicht is het belangrijkste communicatiemoment van het jaar. Het loont dus om te investeren in de begrijpelijkheid en toegankelijkheid ervan