Spring naar inhoud
Activerende communicatie

‘Verbeter de wereld met jouw pensioen’. En nog 4 tips om millennials warm te maken voor hun pensioen

Millennials zijn – met hun 25 tot 40 jaar – de een-na-jongste generatie pensioendeelnemers. Ze zijn zelfstandig, hechten waarde aan vrijheid en zijn begaan met de wereld en willen zich daarvoor nuttig maken. Pensioen? Daarvan is het belang ze niet altijd bekend. Of het gaat aan ze voorbij door eindeloos jobhoppen of werken als (schijn)zelfstandige. Hoe maak je deze generatie warm voor hun pensioen? Wij geven 5 tips. 

Opgegroeid met technologische ontwikkelingen, zoals internet en smartphones, zijn millennials de eerste generatie voor wie de wereld als het ware kleiner wordt. Voor hen is het normaal met één klik verbinding te maken met iemand in Australië of China. Behoefte aan snelheid – ook de snelheid waarmee ze feedback verlangen – is kenmerkend voor deze groep. Ze hebben een ondernemende aard en kennen succesvolle generatiegenoten die met nieuwe technologieën succes hebben geboekt, zoals Marc Zuckerberg, de oprichter van Facebook. Millennials zijn opgevoed door ‘vertroetelende’ ouders uit Generatie X. Ze zijn optimistisch, zelfverzekerd en vrij gericht op zichzelf, én gewend hun zin te krijgen. Ook hebben ze door de vele mogelijkheden van deze tijd vaak last van keuzestress, burn-outs en angststoornissen. 

Dit zijn millennials

  • Geboren tussen 1980 en 1996
  • Ook bekend als Generatie Y, Generatie Einstein, Google-generatie
  • Hechten waarde aan zelfontplooiing, ontwikkeling en vrijheid
  • Werken graag hard, maar wél aan iets goeds en waardevols
  • Werk en privé lopen vaak door elkaar
  • Begaan met de wereld én willen die ontdekken

Welk pensioen, wanneer?

Hoe de wereld eruit ziet tegen de tijd dat Generatie Einstein met pensioen gaat, is nog maar de vraag. Want hoewel millennials zijn opgegroeid in een tijd van voorspoed, wordt van deze generatie ook gezegd dat zij de eerste generatie zijn die het minder goed gaan hebben dan hun voorgangers. Ze kennen een hoop uitdagingen, zoals de klimaatcrisis, woningcrisis en polarisatie van de samenleving. Dit maakt de toekomst voor hun behoorlijk onzeker. Wanneer kunnen ze met pensioen? En is er überhaupt nog pensioen?

Een deel van generatie Y is minimaal op de hoogte van het belang van pensioenopbouw. En een deel bouwt geen of nauwelijks pensioen op

Een deel van deze generatie is minimaal op de hoogte van het belang van pensioenopbouw. En een deel bouwt geen of nauwelijks pensioen op. Ze werken niet meer 40 jaar bij dezelfde baas, maar ‘hoppen’ van job naar job. Op zoek naar waardering, sfeer en uitdaging in plaats van salaris en zekerheid. Ook werken ze vaak als (schijn)zelfstandige of bij startups. Dat maakt dat ze soms helemaal geen pensioen opbouwen. 

Zo motiveer je millennials voor hun pensioen

Pensioen staat sowieso niet hoog op de agenda. Laat staan bij millennials bij wie het pensioen nog ver weg en onzeker lijkt. Des te belangrijker om juist deze generatie wakker te schudden voor het belang van hun pensioen. En ze te overtuigen om er wat mee te gaan doen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Deze 5 tips helpen je op weg:

  1. Generatie Y houdt van snelheid en technologie: zorg voor informatie die snel beschikbaar is, kort en relevant. Persoonlijk en met een gevoel dat hun pensioenfonds zijn best voor hen doet.
  2. Het mobieltje is heilig voor millennials. Ze gebruiken hun mobiel als computer en besteden veel tijd op social media. Maak daar gebruik van, breng de informatie naar ze toe. Ze blijken dan wel degelijk geïnteresseerd.
  3. Haak kort en snel in op ‘life events’ van millennials zoals een nieuwe relatie, een nieuwe baan, een nieuw huis en koppel die aan (het belang van) pensioen.
  4. Laat zien dat zij door deelname aan een pensioenfonds kunnen zorgen voor hun eigen toekomst én met inzet van pensioenkapitaal kunnen bijdragen aan een betere wereld. En laat ze er over meedenken!
  5. Maak pensioeninformatie minder complex en belicht de positieve kanten: ook voor jou is er straks pensioen.

Niet vergeten: na Y komt Z

Generatie Z is jong (tussen 14 en 25) en zich nog nauwelijks bewust van pensioen. Zet ze toch maar vast op de communicatiekalender. Helemaal als straks met de nieuwe pensioenregels de toetredingsleeftijd wordt vervroegd naar 18 jaar. Gen Z staat bekend om een korte concentratieboog. Maar verkijk je daar niet op. Want uit onderzoek blijkt dat Gen Z een onderwerp vaak ontdekt via een korte video. En zich er vervolgens in verdiept met langere video’s of podcasts. Dus zolang het onderwerp ze aan het hart gaat, ontbreekt het ze niet aan interesse. Aan jou als communicatieprofessional de uitdaging om – in een wereld van ongelimiteerde content – ervoor te zorgen dat jouw content hun aandacht vangt. Succes! 

Auteur