Spring naar inhoud
Keuzebegeleiding

Keuzebegeleiding: wat willen uw deelnemers?

Met de Wet toekomst pensioenen (Wtp) gaat ook het artikel Keuzebegeleiding in. Met dit artikel bent u per 1 juli 2023 verplicht om pensioendeelnemers te begeleiden bij het maken van keuzes en moet u een keuzeomgeving inrichten. Maar wat willen uw deelnemers eigenlijk? Lees 3 tips om de behoeften van deelnemers aan keuzebegeleiding te achterhalen.

Keuzebegeleiding is nodig omdat deelnemers steeds meer en steeds complexere pensioenkeuzes moeten maken. Alle keuzes over een complex onderwerp waar ze weinig van af weten, zorgen voor stress. Maken deelnemers verkeerde – of helemaal geen – keuzes, dan kan dat ongunstige financiële gevolgen hebben. Keuzebegeleiding helpt om een passende keuze te maken die aansluit op de situatie van deelnemers. Pakt u keuzebegeleiding goed aan – makkelijk en passend voor uw deelnemers – dan geeft u ze een gevoel van zekerheid en vertrouwen. 

Open norm biedt ruimte

Voor keuzebegeleiding geldt een open norm. Dat betekent dat u – binnen grenzen – alle ruimte heeft om keuzebegeleiding vorm te geven passend bij uw ambities en bij uw deelnememersbehoeften. In het artikel Verken de grenzen – 3 aandachtspunten bij keuzebegeleiding leest u een inschatting van wat pensioenuitvoerders minimaal aan keuzebegeleiding moeten aanbieden: de ondergrens. En hoe ver ze erin kunnen gaan: de bovengrens. Dit geeft u richting bij het inrichten van een keuzeomgeving.

Een keuzeomgeving behelst alles wat je pensioendeelnemers biedt om ze te begeleiden bij hun keuzes; van online aanvraagformulieren tot en met een gesprek met een pensioenconsulent

Wat is een keuzeomgeving?

Uiterlijk vanaf 1 juli 2023 moet u een keuzeomgeving aanbieden om uw deelnemers te begeleiden bij alle mogelijke pensioenkeuzes. Denk aan de keuze voor de pensioendatum, het vervroegen of uitstellen van de pensioendatum, de keuze voor een hoog/laag-pensioen en de keuze voor Bedrag ineens. Zo’n keuzeomgeving behelst alles wat je deelnemers biedt om ze te begeleiden bij hun keuzes. Denk aan – al dan niet – vooringevulde online aanvraagformulieren, brieven, een app, een website en ook telefoongesprekken met een pensioenconsulent.

Onderzoek Nibud: Begeleiding van financieel adviseur of pensioenuitvoerder bij keuze voor Bedrag ineens

Het Nibud deed onderzoek naar begeleiding bij de keuze voor Bedrag ineens. Aan 256 respondenten werd gevraagd van wie of van welke organisatie zij begeleiding wensen bij deze keuze. Opvallend is dat de meeste mensen aangaven het liefst begeleiding te willen van een financieel adviseur, gevolgd door begeleiding van hun pensioenuitvoerder. 

 In %

25-44 jaar

45-54 jaar

55-67 jaar

Totaal

Financieel adviseur

50

49

42

48

Pensionuitvoerder (bijvoorbeeld pensioenfonds of -verzekeraar

37

45

56

43

Mijnpensioneoverzicht.nl

36

31

33

34

Belastingdienst

29

28

29

29

Consumentenorganisaties (bijvoorbeeld Consumentenbond en Nibud)

21

27

17

22

Financiële instellingen (bijvoorbeeld banken)

23

15

10

18

Werkgever

19

19

17

18

Vrienden/familie

16

9

<1

11

Ik heb geen begeleiding nodig

2

4

<1

2

Anders

<1

<1

2

<1

3 tips

Gaat u keuzebegeleiding inrichten? Steek dan energie in het analyseren van de behoeften van uw deelnemers. Leer ze echt kennen. Bepaal wat voor uw doelgroep de belangrijkste keuzemomenten zijn en kies voor middelen die daarbij aansluiten. 

1. Ken uw deelnemers

Doordat u met de Wtp straks verplicht wordt bij uw deelnemers een risicopreferentieonderzoek af te nemen, leert u al welk risico zij bereid zijn te nemen voor hun pensioen. Een grondig klantreisonderzoek biedt u een nog breder beeld: welke behoeftes hebben zij qua begeleiding? En op welke momenten willen ze begeleiding? De behoeftes van deelnemers binnen een opf en een bpf lopen uiteen, maar ook binnen de populatie van een uitvoerder kunnen de verschillen groot zijn. Zo kan een bepaald fonds zowel ICT-consultants als monteurs in de boeken hebben. Hun persoonlijke situatie verschilt en ook de invulling van hun behoeftes aan keuzebegeleiding kunnen verschillen. Zulke inzichten in uw doelgroep zijn onmisbaar voor het bepalen van uw keuzebegeleidingsstrategie. 

​Een klantreisonderzoek is...

  • een methode om via diepte-interviews met deelnemers te onderzoeken hoe zij het doorlopen van een bepaald pensioenproces emotioneel beleven;
  • een gestructureerde aanpak waarin we de huidige beleving, gewenste beleving en belangrijke momenten in kaart brengen;
  • bedoeld om nieuwe inzichten en oplossingen te vinden, die we toetsen en uiteindelijk als nieuwe diensten implementeren.

Lees ook onze whitepaper over klantreizen: Grotere betrokkenheid bij pensioen

Een grondig klantreisonderzoek biedt u een nog breder beeld: welke behoeftes hebben deelnemers qua begeleiding? En op welke momenten willen ze dat?

2. Bepaal welke verborgen pensioenkeuzes voor uw deelnemers belangrijk zijn

De keuze voor de pensioendatum of bedrag ineens, daar kunnen mensen niet omheen. Want die moeten ze maken op het moment dat het speelt. Maar er zijn heel wat keuzes die minder urgent zijn, die ze parkeren voor later en die ze vervolgens vergeten. Of waarvan ze niet eens het bestaan kennen. Door die verborgen keuzes onder de aandacht te brengen bij deelnemers, voorkomt u dat deelnemers later voor onaangename financiële verrassingen komen te staan. De belangrijkste pensioenkeuzes waar deelnemers (ver) voor en rond het pensioneren mee te maken krijgen:

(ver) Voor pensioneren:

  • Anw-hiaat bij nieuwe pensioenregeling
  • bijsparen bij nieuwe pensioenregeling
  • extra pensioenopbouw bij een hoog salaris
  • uitruilen van ouderdomspensioen bij uitdienst
  • vrijwillig voortzetten van pensioen (ook bij onbetaald verlof)
  • stabiel of variabel pensioen 5 tot 10 jaar voor pensioneren

Rond pensioneren:

  • in deeltijd met pensioen in aanloop naar pensioen
  • pensioneringsdatum in aanloop naar pensioen
  • uitruilen partner- en ouderdomspensioen rond pensioneren
  • hoog/laag-pensioen
  • afkoop
  • vrijwillige voortzetting van Anw-hiaat

Onderzoek welke van deze momenten voor uw deelnemers het belangrijkst zijn en leg daarop de focus. 

3. Activeer deelnemers en bedenk welke middelen u wilt inzetten

Met deze rijkdom aan keuzes – waar er in de toekomst vast nog meer bijkomen – en het besef dat iedere keuze – ook de niet gemaakte – financiële gevolgen heeft, is het belangrijk om deelnemers in actie te brengen voor hun pensioen en ze aan te zetten tot keuzes die passen bij hun (financiële) situatie. Lees hierover ook het artikel ‘Niet kiezen is ook een keuze. Zo overtuigt u deelnemers keuzes te maken’. Heeft u goed inzicht in uw deelnemers, heeft u de belangrijkste keuzemomenten voor uw doelgroepen helder en heeft u ze geactiveerd? Dan kunt u bepalen welke middelen u gaat inzetten voor keuzebegeleiding.

Houd er rekening mee dat er binnen uw populatie verschillen kunnen zijn, waardoor u verschillende middelen moet inzetten. Zo heeft u misschien een grote groep starters op de arbeidsmarkt die genoeg hebben aan een duidelijke webpagina die ze bij de start van hun dienstverband snel en makkelijk door de belangrijkste keuzes loodst. En misschien heeft u daarnaast een groep van vakmensen aan het eind van hun loopbaan. Zij hebben wellicht meer behoefte aan een persoonlijk gesprek met een pensioenconsulent of financieel adviseur. Bij adviesgesprekken is het voor u als uitvoerder belangrijk dat u goed bedenkt wat kan en mag – en daarbij rekening houdt met de beleving van uw deelnemers. Welke adviseur is betrouwbaar, hoeveel kost het, wat levert het op? U kunt niet altijd zelf advies bieden, maar u bent als financiële instelling wel een betrouwbare wegwijzer.

Meer weten?

Met meerdere klanten hebben we al een klantreisonderzoek gedaan naar de behoeftes aan keuzebegeleiding. Benieuwd hoe we u verder kunnen helpen? Download onze lightpaper hieronder. Of ga in gesprek met onze customer experience-experts.

Auteur