Spring naar inhoud
Keuzebegeleiding

Welke keuzes maakt u als bestuurder? 5 denkstappen in keuzebegeleiding

Met de ingang van het nieuwe pensioenstelsel bent u verplicht om uw deelnemers keuzebegeleiding te bieden. Dat betekent dat u zelf ook keuzes moet maken. Want hoever gaat u met keuzebegeleiding? Op welke manier biedt u het aan? En hoeveel mag het kosten? Genoeg stof tot nadenken. Wij zetten 5 praktische denkstappen voor u op een rij.

Keuzebegeleiding is geformuleerd als een open norm. Belangrijkste uitgangspunt is dat u minimaal een keuzeomgeving aan uw deelnemers aanbiedt. Zo’n keuzeomgeving behelst alles wat u pensioendeelnemers biedt om ze te begeleiden bij hun keuzes. Denk aan al dan niet vooringevulde online aanvraagformulieren, websites, brieven en ook telefoon-, video-, of face-to-face-gesprekken met een pensioenconsulent. U kunt met keuzebegeleiding dus alle kanten op, zolang u binnen grenzen blijft. Lees hierover ook het artikel Verken de grenzen: 3 aandachtspunten op weg naar keuzebegeleiding.

Opbouwen keuzebegeleiding

Omdat het aanbieden van een keuzeomgeving een minimale vereiste is, wordt vaak al snel overgegaan tot middelen. Toch kan het verstandig zijn eerst een stapje terug te doen. En de keuzes binnen keuzebegeleiding zorgvuldig op te bouwen. Deze 5 denkstappen kunnen u daarbij helpen. 

Stap 1: Wat is uw ambitie, wie is uw doelgroep?

Het begint allemaal bij uw doelgroep. Verdiep u in hoe uw doelgroep eruit ziet en waar uw deelnemers behoefte aan hebben. Bestaan uw deelnemers bijvoorbeeld uit voornamelijk huisartsen of transportmedewerkers? Hoe hoog is het gemiddelde pensioen van uw deelnemers? Welke keuzes worden er nu al gemaakt? Hoe belangrijk is het pensioen voor uw deelnemers om na pensioneren rond te komen? Hoe actief zijn ze als het gaat om hun pensioen? Hoe ziet hun persoonlijke situatie eruit – zijn uw deelnemers bijvoorbeeld vooral kostwinner? Een doelgroepenanalyse kan u helpen om deze inzichten te vergaren. Zo kunt u uw ambities bepalen en daarop aansluiten met een logisch pakket aan keuzes. 

Grijp niet te snel naar middelen, maar bouw keuzebegeleiding logisch op met uw ambitie en doelgroep als basis

Stap 2: Hoever gaat u met keuzebegeleiding?

Na een doelgroepenanalyse heeft u een beter beeld van uw doelgroep. Zijn uw deelnemers vooral kostwinners? Dan reikt hun behoefte aan keuzebegeleiding misschien wel verder dan alleen pensioen. En kan het verstandig zijn om ze te begeleiden bij hun complete financiële plaatje. Een keuze kan zelfs zo belangrijk zijn dat u deelnemers erin adviseert. Misschien zijn uw deelnemers vooral mensen met een hoog inkomen en een hoog kennisniveau. Dan kan het zijn dat zij genoeg hebben aan een Mijn omgeving met uitleg over keuzes. Verder kunt u er ook voor kiezen om op keuzemomenten begeleiding te bieden waarbij dat nu wettelijk nog niet nodig is – denk aan een scheiding of minder gaan werken. Uit een doelgroepenanalyse kunt u vaak al conclusies trekken waarmee u de keuzebegeleiding beter kunt afstemmen op uw doelgroep. Ook kunt u ervoor kiezen om een kwalitatief onderzoek te doen onder uw deelnemers, waarin u gericht vraagt naar hun behoeften. 

Stap 3: Wanneer kiest u voor persoonlijke en wanneer voor digitale begeleiding?

Als u scherp heeft wat de behoeften van uw doelgroep zijn, kunt u inschatten of u ze persoonlijk of digitaal gaat begeleiden. Of een mix van beide. Zijn uw deelnemers niet zo digitaal vaardig? Dan kunt u ze natuurlijk beter persoonlijk begeleiden. Ook daarbij zijn weer keuzes te maken: u kunt ze bijvoorbeeld een telefonisch pensioenconsulent aanbieden of u nodigt ze uit voor een pensioengesprek op locatie. Belangrijk is ook dat u inzicht heeft in de verhouding tussen actieve deelnemers en slapers. Heeft u veel slapers, dan is online keuzebegeleiding waarschijnlijk een beter idee.

Uit een doelgroepenanalyse kunt u vaak al conclusies trekken waarmee u de keuzebegeleiding beter kunt afstemmen op uw doelgroep. Met een kwalitatief onderzoek kunt u dit nog scherper stellen

Stap 4: Kiest u voor plenaire of individuele begeleiding?

Een plenaire sessie om uw deelnemers te begeleiden, is meestal de goedkoopste optie. Toch is het belangrijk om erbij stil te staan in hoeverre dit ook past bij uw deelnemers. Daarnaast is er ook altijd een combinatie mogelijk. Zo kunt u bijvoorbeeld eerst een plenaire sessie organiseren – eventueel in samenwerking met de HR-afdeling. En biedt u daarna nog een persoonlijk spreekuur aan, voor wie daar nog behoefte aan heeft. Is uw deelnemersbestand zeer verspreid over het land, dan is een plenaire sessie waarschijnlijk minder geschikt. Houd bij de keuze tussen plenair of individueel ook rekening met de mogelijkheid om dit persoonlijk of digitaal aan te bieden. Zo kunt u bijvoorbeeld een plenair webinar organiseren. Of biedt u uw deelnemers een persoonlijk videogesprek aan. Bij dit alles is uiteraard uw communicatiestrategie leidend. En het moet passen binnen uw budget. 

Stap 5: Wie gaat dat betalen?

Een duidelijke vraag. Maar het antwoord vraagt om wikken en wegen. Want dit hangt van een aantal factoren af. Namelijk van wat voor soort pensioenuitvoerder u bent: een algemeen pensioenfonds, een bedrijfstakpensioenfonds of een ondernemingspensioenfonds? En hoe hoog uw ambitie is. Hoe hoger uw ambitie, hoe logischer het kan zijn dat deelnemers meebetalen aan de keuzebegeleiding. En ook hier weer: hoe ziet uw doelgroep eruit? Heeft u bijvoorbeeld veel deelnemers met een relatief laag pensioen en een grote behoefte aan een bedrag ineens? Dan kan de impact van dat bedrag ineens op hun toeslagen groot zijn. En is eigenlijk keuzebegeleiding op maat zeer gewenst. Stem de kosten die u wilt maken af op uw ambitie, de behoeftes van uw deelnemers en de (financiële) mogelijkheden die uw fonds heeft. 

Meer stof tot nadenken?

We snappen dat het lastig kan zijn om keuzes te maken over keuzebegeleiding. Met de genoemde stappen, krijgt u wellicht wat meer houvast. Houd in gedachten dat keuzebegeleiding dynamisch is. Er zijn vele tussenwegen mogelijk. Denk aan combinaties van online en face-to-face, plenair en individueel. En u kunt – bijvoorbeeld op basis van nieuwe inzichten – uw strategie aanpassen. Sterker nog: blijf regelmatig uw ambities herijken, zodat u uw deelnemers biedt wat ze nodig hebben. Wilt u meer weten over keuzebegeleiding? Download onze lightpaper hieronder. Of ga in gesprek met onze specialisten van het Expertisecentrum.

Auteur