Spring naar inhoud
Mijn TKP

Mensen in beweging brengen voor hun pensioen: zo doen we dat

Pensioen staat vaak laag op de prioriteitenlijst. En dat terwijl het onmisbaar is voor een financieel gezonde toekomst. Zeker nu dienstverbanden flexibeler worden en het pensioen meer meebeweegt met de economie, moeten deelnemers zélf op tijd uitzoeken of hun inkomen later wel genoeg is. Dat vraagt om pensioencommunicatie die aanzet tot actie. Met onze communicatieaanpak van 3 elementen brengen we mensen in beweging.

Continu proces

Mensen activeren om tijdig met hun pensioen aan de slag te gaan, is een proces dat continu doorgaat. Een proces van activeren, beleven en converteren: 3 elementen die elkaar in een cirkelbeweging versterken. Doordat we dat hele proces meten en monitoren, kunnen we goed onderbouwen wat wel en niet werkt, én onszelf hierin continu blijven verbeteren.

1. Activeren: de juiste trigger

Met de juiste impuls of trigger zorgen we dat deelnemers in actie komen. Zo’n impuls kan een campagne zijn of grote levensgebeurtenissen zoals een scheiding, baanwissel of verhuizing. Of een impuls of trigger ook echt activeert, hangt af van goede timing, een passende boodschap en een heldere opeenvolging van middelen. Daarvoor grijpen we specifieke momenten aan. Bijvoorbeeld als deelnemers ons bellen met een vraag. Dan beantwoorden we eerst hun vraag en helpen ze, als dat passend is, ook bij de meest logische vervolgactie. We zorgen in elke situatie dat we een handelingsperspectief bieden. Dat houdt niet alleen de beweging in gang, het zorgt ook voor conversie.

We zorgen in elke situatie dat we een handelingsperspectief bieden. Dat houdt niet alleen de beweging in gang, het zorgt ook voor conversie

2. Beleven: altijd een prettige ervaring

In al onze communicatie willen we deelnemers een prettige ervaring geven. Of dat nu in een brief, telefoontje of op de website is. Met als doel dat ze zich gehoord en begrepen voelen. Ook hier is timing, consistentie tussen kanalen, een goede boodschap en een passende setting weer van belang. Gevoelens die we willen oproepen zijn zekerheid, erkenning, vertrouwen en gemak. Is de hele ervaring goed, dan komen deelnemers sneller in actie en zetten ze eerder alle benodigde stappen. Ook als we later andere vragen of verzoeken bij ze neerleggen. Zo bevordert aandacht voor beleving ook het volgende element: de conversie.

3. Converteren: de juiste actie

In elke situatie bieden we perspectief op een vervolgactie. We geven aan dát ze iets kunnen doen, en wat precies. Is er geen actie (meer) nodig, dan vertellen we duidelijk waarom niet. We maken het deelnemers daarbij zo makkelijk mogelijk. En begeleiden ze bij hun keuzes. Dat kan persoonlijk, via de telefoon of met beeldbellen. Of online, door deelnemers stap voor stap door een proces te leiden. Komen deelnemers naar de website omdat ze iets willen weten? Dan ondersteunen we dat met effectieve content. Denk aan duidelijke signaalwoorden, waarvan we uit onderzoek weten dat ze werken. En ondertussen maken we persoonlijk contact inroepen zo eenvoudig mogelijk. Bijvoorbeeld met een chatfunctie of (video)bellen met een van onze medewerkers. Met die laagdrempelige hulp houden we de beweging gaande.

Van offline brieven tot online flows: we meten continu de prestaties en verbeteren wat nodig is

Wat levert het op?

Met onze aanpak voor activerende pensioencommunicatie vertrouwen onze klanten – pensioenuitvoerders – op toepassingen die zijn bewezen in de praktijk. Door en door getest, cijfermatig onderbouwd en voorzien van meetpunten. Van offline brieven tot online flows: we meten continu de prestaties en verbeteren wat nodig is. Ook ontwikkelen we templates voor campagnes. Daardoor weten klanten waar ze aan toe zijn en hoeven ze ons alleen nog te instrueren over de doelen die ze willen behalen.

7 principes voor gebruiksvriendelijkheid

Het proces van activeren, beleven en converteren valt of staat met gebruiksvriendelijkheid. Daarvoor hanteren we 7 principes, die we als een meetlat langs elk middel leggen:

  1. Je bent als deelnemer of werkgever altijd welkom. Barrières nemen we zoveel mogelijk uit de weg.
  2. We nemen je bij de hand. We leiden je stap voor stap van probleem naar oplossing.
  3. We leiden je niet af. Zaken die niet bijdragen aan het oplossen van het probleem, laten we buiten beschouwing.
  4. Je kunt altijd terug. Iedere aanpassing (binnen de kaders) kun je terugdraaien.
  5. We zijn vriendelijk. We gebruiken herkenbare, luchtige illustraties en fotografie van mensen.
  6. We zijn toegankelijk. Iedereen kan er gebruik van maken: jong, oud, mensen met een visuele (of andere) beperking.
  7. Je kunt rekenen op consistentie. We gebruiken een visuele stijl die altijd herkenbaar is.

Lees in onze whitepaper meer over gebruiksvriendelijke communicatie en hoe we dit meten.

Ontdek hoe onze activerende pensioencommunicatie werkt

Pensioencommunicatie is een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening. In onze whitepaper over activerende pensioencommunicatie leest u meer over de manier waarop we via communicatie mensen activeren. Welke methodes we daarvoor gebruiken en hoe we het succes ervan meten. De whitepaper kunt u hieronder downloaden.

Even alle aandacht

Whitepaper over pensioencommunicatie die mensen in beweging brengt

Om hun financiële toekomst gezond te houden, krijgen mensen af en toe te maken met pensioenkeuzes. Wanneer ze van baan wisselen bijvoorbeeld, of een huis kopen. Zich verdiepen in hun keuzes doen ze niet vanzelf – pensioen staat vaak laag op de prioriteitenlijst. Toch moeten ze wel in beweging komen. En daar zorgen wij voor. Wij doen al jaren onderzoek naar effectieve activerende communicatie, we testen nieuwe methodes én boeken succes.

Lees in deze whitepaper:

  • Hoe je via communicatie mensen activeert
  • Welke methode we daarvoor gebruiken
  • Hoe we dat meetbaar maken
  • Wat u daaraan heeft
     
Download de whitepaper

Auteur