Spring naar inhoud
Activerende communicatie

Campagne Pensioen3daagse om deelnemers bewuster te maken scoort goed

Tijdens de landelijke Pensioen3daagse zet Wijzer in geldzaken zich in om Nederlanders in beweging te krijgen voor hun pensioen. Afgelopen november was het thema: ‘Later goed geregeld? Check het nu!’. De bewustwordingscampagne die wij in lijn met de landelijke aanpak ontwikkelden, is door 9 van onze klanten succesvol ingezet. 

Het platform Wijzer in geldzaken, een initiatief van de pensioensector, vindt het belangrijk dat financiële veerkracht en welzijn op de oude dag voor iedereen bereikbaar is. Daarom wil het platform pensioen voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk maken. Samen met werkgevers, pensioenaanbieders en pensioenadviseurs organiseert Wijzer in geldzaken daarom een jaarlijks terugkerende campagne via tv, radio en online. 

‘Hoe zit jij er later bij?’

Vanuit de landelijke campagne hebben we een bewustwordingscampagne ontwikkeld waarmee we deelnemers van onze klanten activeerden om inzicht te krijgen in hun pensioen. Op een heldere en aansprekende wijze brachten we ‘Denken aan hoe je er later bij zit’ in beeld. Met als boodschap dat pensioen nog lang kan duren, maar actueler is dan je denkt. Je bouwt tenslotte elke dag een stukje pensioen op. We riepen mensen op om makkelijk en snel hun pensioen te checken op Mijnpensioenoverzicht.nl. Onze klanten konden de campagne eenvoudig in de eigen huisstijl en tone of voice versturen. De doelgroep van de campagne bestond uit deelnemers van bedrijfstak-, ondernemings- en algemene pensioenfondsen, tussen de 30 en 60 jaar. Deze doelgroep heeft namelijk de meeste baat bij meer inzicht. 

Op een heldere en aansprekende wijze brachten we ‘Denken aan hoe je er later bij zit’ in beeld

Zo meten wij het succes

Uitvoerders konden kiezen uit 2 campagnevarianten. Met een digitale mailing bereiken ze ‘alleen’ deelnemers met een e-mailadres. Met digitaal en post alle deelnemers: met en zonder geregistreerd e-mailadres en met communicatievoorkeur post.

De campagne had als doelstelling:

  • Digitale mailing: tussen de 9% en 13% van de doelgroep logt in op Mijnpensioenoverzicht.nl
  • Postmailing: tussen de 3% tot 5% van de doelgroep logt in op Mijnpensioenoverzicht.nl

Deze doelstellingen baseerden we op resultaten van eerdere campagnes. Bij de 9 pensioenuitvoerders die de campagne hadden ingezet, bleek de campagne goed aan te slaan. De gemiddelde conversie van de digitale mailings lag op 12,9%, de gemiddelde conversie van de mailing per post was 7,4%. Met de postmailing scoorden we dus zelfs hoger dan bij eerdere campagnes.

Campagnes die aanzetten tot actie

We ontwikkelen campagnes om deelnemers in actie te laten komen voor hun pensioen. Bijzonder aan onze campagnes is dat ze datagedreven zijn, meetbaar en door en door getest. We evalueren ze continu en nemen meetgegevens, ervaringen en inzichten uit eerdere campagnes mee in nieuwe acties. Daar plukken we allemaal de vruchten van. Lees meer over onze campagnes die aanzetten tot actie en wat de succesfactoren zijn van onze aanpak.

Auteur