Spring naar inhoud

Publicatie jaarverslag 2021: In verbinding

Vandaag publiceren we ons jaarverslag over 2021. Wanneer er veel staat te veranderen – zoals in 2021 en ook daarna – is het extra belangrijk om samen te werken. Om met elkaar in verbinding te blijven. Daarom staat dit jaarverslag in het teken van verbinding. Bestuurders en deelnemers, klanten en collega’s blikken met elkaar terug. Samen praten zij over het jaar 2021.

In 2021 startten we met het inrichten van ons veranderprogramma Wet toekomst pensioenen (Wtp). Door het uitstel van de behandeling van de wetgeving en de keuzes door de sociale partners – en daarmee onze klanten – kregen we pas in de loop van 2022 echt goed inzicht in de verwachte kosten van de transitie naar het nieuwe stelsel. De verbinding met onze klanten – in de vorm van een intensieve dialoog die we met hen over de invulling, aanpak en de vergoeding voerden – is de reden dat we ons jaarverslag nu pas publiceren.

We namen afscheid van klanten en verwelkomden ook nieuwe klanten en bereidden ons voor op de komst van PME pensioenfonds. Tegelijk met deze klantimplementaties rondden we ons programma TKP Connect af én werkten we aan de inrichting van onze organisatie als een productorganisatie. Bovendien maakten we ons klaar voor een toekomst van ‘hybride werken’.

Kerncijfers

Ondanks de komst van 2 nieuwe klanten, de groei in de bediening van de pensioenportefeuille Aegon en de voorbereidende werkzaamheden voor de komst van PME pensioenfonds, is de omzet gedaald ten opzichte van 2020 – tot € 94,3 miljoen. Ook nam het nettoresultaat af – met € 11,4 miljoen tot € -6,1 miljoen.

Belangrijkste oorzaken hiervan zijn dat we extra kosten hebben gemaakt voor het vernieuwingsprogramma TKP Connect, de overbruggingsperiode tussen het vertrek van Pensioenfonds Detailhandel en de komst van PME pensioenfonds en het feit dat we een deel van de implementatiekosten voor de transitie naar het nieuwe stelsel voor onze rekening hebben genomen.

De beëindiging per 1 januari 2021 van de dienstverlening aan Pensioenfonds Detailhandel verklaart eveneens de forse afname van het aantal deelnemers – tot 3,2 miljoen. Per 1 januari 2022 bedraagt het aantal deelnemers mede door de komst van PME pensioenfonds bijna 3,9 miljoen.

In 2021 bestond ons vaste personeelsbestand uit gemiddeld 640 fte, iets meer dan in 2020. Naast eigen medewerkers werkten er ongeveer 320 externe medewerkers voor ons.

Bedankt

Voor de invulling van dit jaarverslag spraken we met Rita van Ewijk, Edith Maat, Henri Groenendijk, Manuel Moreno en Gerwin de Weert. Bedankt voor jullie medewerking!