Spring naar inhoud
Vrouw werkt glimlachend op een laptop in een modern kantoor.
Nieuw pensioenstelsel

Eerste klant over naar nieuwe pensioen­stelsel

Vandaag gaat Pensioenkring Holland Casino van Stap als onze eerste klant over naar het nieuwe pensioenstelsel. Een prachtige mijlpaal in de grootste verandering in de pensioensector ooit. Samen met ons nam Stap het voortouw in deze transitie – een exercitie die om lef en doorzettingsvermogen vroeg. Na jaren van voorbereiding zitten vanaf deze maand zo’n 12.000 deelnemers in de solidaire premieregeling die het fonds aanbiedt. We feliciteren Stap met deze mooie prestatie!

Wat vooraf ging

Al in 2020 gingen we met Stap aan tafel om de kaders te ontwikkelen om de regelingen voor hun verschillende kringen effectief uit te voeren. In juni vorig jaar diende Stap voor Pensioenkring Holland Casino als eerste van onze klanten het implementatieplan, communicatieplan en invaarsjabloon in bij DNB en AFM. Ondertussen werkten we met Keylane aan de ontwikkeling van spr-functionaliteit in ons nieuwe systeem Plexus. 

Eind maart verstuurden we – na het ontvangen van de invaarbeschikking van DNB en een ‘go’ van het bestuur – voor Stap zo’n 12.000 brieven en pensioenoverzichten. Daarin zien deelnemers wat hun oude pensioen was en wat het nieuwe pensioen waarschijnlijk wordt. Eind april migreerden we alle data van de oude naar de nieuwe administratie. Per vandaag gaat de kring dus definitief over naar het nieuwe stelsel. We zetten de aanspraken om in persoonlijke pensioenvermogens. Dat gebeurt automatisch – na uitgebreide testen en simulaties – in Plexus.

‘Wij zijn heel trots op dit resultaat. Stap kreeg als eerste apf een vergunning in 2016 en is nu het eerste apf waarvan een pensioenkring is ingevaren. Dit was niet mogelijk geweest zonder de tomeloze inzet en flexibiliteit van alle betrokken partijen.’

‘Samen met Stap hebben we alles in het werk gesteld om dit voor elkaar te krijgen. Alle puzzelstukjes hebben we op hun plek gelegd. Ik ben ontzettend blij met het resultaat, met de manier waarop we met Stap constructief samenwerkten. En trots op alle collega’s die hierbij betrokken zijn geweest. Ondertussen blijven we doorwerken om al onze klanten zo soepel mogelijk over te brengen.’

We zijn er klaar voor

Met onze deelnemerscommunicatie zorgen we ervoor dat alles zo duidelijk en volledig mogelijk is. En proberen we de meeste vragen voor te zijn. Dat lijkt gelukt; we kregen in april nauwelijks vragen over de transitiecommunicatie. Als deelnemers toch nog vragen hebben, dan staan we natuurlijk klaar om die te beantwoorden. Daarvoor hebben we de afgelopen maanden onze medewerkers opgeleid en getraind. Zo zijn we goed voorbereid.   

Blik vooruit

We hebben nu een werkende spr-administratie staan die de basis is voor ál onze klanten. Natuurlijk zijn we er nog niet, daarom kijken we de komende tijd vooruit. De andere kringen van Stap gaan de komende jaren over, net als al onze andere klanten. De volgende 5 fondsen staan gepland om op 1 januari 2026 over te gaan. De ervaringen die we nu hebben opgedaan, komen straks van pas als de grotere klanten overgaan.