Spring naar inhoud

Communicatie over maatschappelijk verantwoord beleggen: in gesprek met klanten

Iedereen heeft het erover: maatschappelijk verantwoord beleggen (mvb). Maar wat verstaan we er precies onder? En hoe verwerk je het als pensioenuitvoerder in je communicatiestrategie? In februari organiseerden we een kennissessie over mvb waarin we met een aantal communicatieprofessionals van onze klanten in gesprek gingen. Als gastspreker gaf Jan Christiaan Hellendoorn, hoofd Communicatie bij ABP, een blik achter de schermen.

Deelnemers vinden mvb belangrijk

Met de klimaatverandering en de energietransitie wordt het steeds belangrijker om beleggingsportefeuilles te verduurzamen én om er in de communicatie aandacht aan te besteden. Deelnemers vinden het namelijk belangrijk – met name jongeren en ouderen. Zij gaan er echter vanuit dat het al gebeurt. Wel hebben zij soms nog het vooroordeel dat maatschappelijk verantwoord beleggen (mvb) duur is en ten koste gaat van rendement. Voor pensioenuitvoerders is het dus noodzakelijk aandacht te besteden aan basisvoorlichting hierover, onder meer op de eigen website en via sociale media. Houd daarbij wel rekening met het feit dat het onderwerp ‘pensioen’ doorgaans ver af staat van de gemiddelde deelnemer, waarschuwt één van de aanwezigen. Laag of hoog opgeleid maakt nauwelijks uit. ‘Wil je over mvb communiceren, dan moet je goed weten wat je wil vertellen. En het heel makkelijk maken.’

'Het gaat er niet om wat je zegt, maar wat je doet – waar je in belegt'

Rol van communicatieprofessionals

Communicatieprofessionals hebben ook een rol bij de ontwikkeling van het mvb-beleid. Zij kunnen het beleid challengen, bijvoorbeeld door de spiegel van de buitenwereld voor te houden. Verder kunnen zij focus aanbrengen en aandringen op concrete voorbeelden. ‘Het gaat er niet om wat je zegt, maar wat je doet – waar je in belegt,’ stelt één van de aanwezigen. Dat beamen ook anderen. ‘Als je geen harde doelstellingen hebt, kun je communiceren tot je ons weegt. Je moet weten wat er speelt, aansluiten bij de behoeften van je doelgroepen en een thema kiezen waar je voorloper in bent. Communicatie ‘wacht’ vaak op beleid. Maar het kan ook andersom: communicatieprofessionals kunnen tips geven aan de beleidsmakers.’

'Communicatie ‘wacht’ vaak op beleid. Maar het kan ook andersom: communicatieprofessionals kunnen tips geven aan de beleidsmakers’

ABP en duurzaam beleggen

Jan Christiaan Hellendoorn van ABP vertelt dat ook bij hen de meeste deelnemers mvb belangrijk vinden. Alleen weten ze vaak onvoldoende wat ABP eraan doet. Zijn definitie van mvb? ‘Duurzaam en verantwoord beleggen betekent dat je, naast aspecten als rendement, risico en kosten, ook de gevolgen voor mens en milieu meeneemt in de beslissingen om ergens wel of niet in te beleggen. Daarnaast heb je aandacht voor deugdelijk ondernemingsbestuur van de bedrijven waarin wordt belegd.’ 

ABP is overigens al jaren actief als verantwoord belegger. Zo is het fonds uit fossiele brandstoffen gestapt en maken ze vaart met de energietransitie. Bovendien sporen ze de overheid aan om CO2-beprijzing te versnellen en om subsidies te stoppen op fossiele activiteiten.

Proactievere rol

Duurzaamheidsorganisaties zoals Greenpeace, Natuur & Milieu of Extinction Rebellion zijn met hun acties echter nog te vaak de aanjagers voor transitie. Ook de andere aanwezigen herkennen dit. ‘Nu zijn pensioenuitvoerders nog vaak te reactief. We wachten tot er activisten op de stoep staan en wat dan? We zouden een veel proactievere rol moeten spelen. De buitenwereld naar binnen brengen, en voor de hordes uitlopen.’ Hellendoorn: ‘We denken vanuit pensioenfondsen vaak dat er iets zal gebeuren. We gaan nog te weinig de dialoog aan met bijvoorbeeld ngo’s of activisten. Stel ze vragen, ga in gesprek. Dat levert vaak veel op.’ 

Auteurs