Best practice digitale klantbediening
Pensioen is te belangrijk om ingewikkeld te zijn, vinden wij. Om pensioen zo eenvoudig mogelijk te maken, digitaliseren we onze dienstverlening. Daarvoor luisteren we heel goed naar de mensen om wie het gaat: deelnemers en werkgevers. Wat we zo ontdekken, vertalen we naar nieuwe online diensten. Easy.
Wensen en behoeftes
Op onze diensten moeten onze klanten – en hun deelnemers en werkgevers – altijd en overal kunnen vertrouwen. Daarom werken wij aan de beste digitale klantbediening tegen de laagste kosten. Door veel te testen en continu te onderzoeken, ontwikkelen we topproducten: bewezen best practices die we kunnen aanbieden aan ál onze klanten, als logisch onderdeel van onze gehele dienstverlening.
Deelnemers en werkgevers zijn voor ons het startpunt van de verbetering van onze klantbediening. In zogenaamde klantreizen brengen we in kaart hoe zij onze dienstverlening beleven. We inventariseren en analyseren hun wensen en de achterliggende behoeftes. Stel, een deelnemer begint een nieuwe baan – op welk moment krijgt ze dan het liefst welke keuzes voorgeschoteld? Vast niet allemaal op dag één. Of iemand gaat met pensioen. Wat is dan de belangrijkste dag – wanneer hij voor het eerst een pensioenuitkering ontvangt? Of de laatste werkdag? Omdat onze samenleving constant verandert, doen we doorlopend onderzoek naar die behoeftes.
In 5 stappen naar de beste digitale klantbediening
- Belangrijke momenten voor deelnemers en werkgevers bepalen
- Ontwikkelen flows en bouwen prototypes
- Testen, onderzoeken en meten
- Live brengen nieuwe online diensten: onze best practices
- Blijven toetsen, wanneer nodig: terug naar stap 2
Van flows naar best practices
De inzichten die we uit die klantreizen halen, vormen de basis voor nieuwe ‘flows’: aangepaste werkprocessen en praktische online diensten. Die ontwikkelen we niet vanuit een onduidelijk onderbuikgevoel, maar op basis van harde data en via verschillende onderzoek- en testmethodes. Al monitorend en verbeterend, ontwikkelen we zo de pensioenwebsites, de content daarop en de diensten daaromheen. Volgens ons is dat de beste aanpak. Vandaar dat wij het ook wel hebben over best practices.
In de praktijk
In onze best practices werken we met gestandaardiseerde diensten, die we verfijnen en afstemmen op de praktijk van de pensioenfondsen. Dat heeft als voordeel voor de pensioenfondsen dat zij kunnen rekenen op collectieve upgrades en gedeelde kennisontwikkeling. Hun klanten hebben als groot voordeel dat zij dankzij die best practices kunnen rekenen op de meest gebruiksvriendelijke Mijn omgeving op de website van hun pensioenfonds.
Vanwege de belangstelling voor onze werkwijze schreven we er een whitepaper over. Daarin vindt u meer informatie. Over de testmethodes die we gebruiken, bijvoorbeeld.
Eenvoudig voor elke deelnemer en werkgever
Best practice digitale klantbediening
Deelnemers en werkgevers verwachten goede digitale klantbediening. Of het nu een intuïtieve website is of effectieve ondersteuning via chat: de klantbediening moet gewoon altijd prettig eenvoudig in gebruik zijn. Net zo makkelijk als het boeken van een reis of internetbankieren. Door veel te testen en continu te onderzoeken, ontwikkelen we topproducten: bewezen best practices die meerdere klanten kunnen gebruiken.
Lees in deze whitepaper:
- Wat onze visie op digitale klantbediening is
- Wat de voordelen van een best practice zijn
- Welke testmethodes we gebruiken
- Hoe dat uw dienstverlening verrijkt